James Dashner: Az útvesztő ( Útvesztő 1.)


Vendégbejegyzés - NinjaDeltoidMacska

Vigyázat! Spoiler!

Thomas egy hideg, sötét liftben tér magához, s az egyetlen dolog, amire emlékszik, az a keresztneve. Minden más eltűnt az emlékezetéből. Amikor a lift ajtaja kinyílik, Thomas a Tisztáson találja magát egy csapat srác között. A Tisztáson élő fiúk mindennap Futárokat küldenek a lakóhelyüket körbeölelő Útvesztőbe, amelyet nehéz kiismerni, mivel a falai minden éjjel elmozdulnak. Thomas, az utolsóként érkező újonc számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Útvesztő egy kód, ami megfejtésre vár. Úgy dönt tehát, hogy ő is Futár lesz. Annak viszont, hogy a megfejtés közelébe kerüljön, komoly ára van: például olyan lényekkel is találkoznia kell, akik elől mindenki más menekül.
EGYSZER CSAK MINDEN MEGVÁLTOZIK…
…megérkezik a Tisztásra az egyetlen lány, Teresa, aki nemcsak Thomasra lesz nagy hatással, hanem az egész csapat sorsára is.


A film:
~Mikor megjelent tavaly a filmváltozat akkor lett igazán felkapott ez a sorozat, ekkor én csak vállat vontam, hogy oké ez is biztos valami Battle Royal koppintás, vagy valami hasonló, így nem nagyon vonzott a film főleg úgy, hogy még a könyvet se olvastam. Na de, a napokba elkezdtem, és be is fejeztem a könyvet, hát a film elé is beültem, hogy akkor már azt is elemzem nektek. Nos, maga a film, HA csak magát a filmet nézzük, szerintem elég korrektre sikeredet. Sokan felróják ugyan, hogy az egésznek se füle se farka, de hát kérem ez csak az első rész persze, hogy nem értünk meg mindent, és maradnak még kérdések. A színészek jól voltak összeválogatva, mindenki megfelelt a szerepének. Thomas Brodie-Sangster (Newt), pedig az egyik kedvenc színészem, a Nanny McPhee óta, és Newt a könyvbeli kedvenc karakterem, szóval még ha a fejemben teljesen máshogy is nézett ki Newt nagyon örültem, hogy ő játssza. Bár hogy őszinte legyek minden karaktert máshogy képzeltem el, de hát ez nem a film hibája. A látvány világ szintén kiemelkedő, nem volt igénytelen az animáció az Útvesztő és a Tisztás is remekül nézett ki. A cselekmény meg ha néha vontatott is volt, de elég izgalmasra sikeredett.

Na, de ha összevetjük a könyvvel! Iszonyatosan rossz adaptáció! A film, és a könyv között annyi a közös pont hogy van egy labirintus benne, és a szereplők nevei nem változtak, és még így is sokat mondtam! Newt és Alby karakterét konkrétan felcserélték ahol a könyvben Newt szerepelt, ott a filmben Alby, és amit külön szíven döfés volt számomra Newt alig kapott szerepet, és nem hívta Thomast Tommynak (jó ez csak nekem volt tragédia de no...). Gally karaktere pedig, az egész film alatt pozitív szereplő volt, szinte a barátja Thomasnak! A cselekményt teljesen összekuszálták, például Theresa hangja hamarabb megjött mint maga lány vagy Alby sérülése, és a halott Siratós rész! Ó és Theresa az egész film alatt csak annyit mond Tom, Tom, Tom! A Tisztás szabályai teljesen mások lettek, az meg már felesleges megjegyezni hogy az adatokat is megváltoztatták. ÉS A MEGOLDÁS! HOLLY JESUS! Megváltoztatták a megoldást ez meg, hogy a francba jött?! Erről nem is akarok már többet mondani...
Szóval mindenki nyugodtan nézze meg a filmet a könyv előtt/után/közben, mert egy tökre más sztori pár azonos ponttal!

A könyv:
~ A könyvet talán három hétig olvastam, de valójában csak két napig ugyanis az első ötven oldalt untam és csak húztam-vontam a dolgot majd hirtelen felfaltam a történetet. Idegtépő volt a történet kezdete, mert csak kapkodtam a fejem hogy most mi van, mi történik, miért nem válaszolnak Thomas kérdéseire. A szlenget pedig csak a könyv végére sikerült megszoknom, de még most se szeretem a plotty, bökött és bökd meg szavakat. Oh de, amint kinyílt Thomas csipája és elkezdett a saját feje után menni rögtön megszerettem a könyvet. A Tisztás lakói is mint szerethetők, mint Serpenyő, Chuck és Alby, vagy a két kedvencem Minho és Newt. Az Útvesztő elgondolása nagyon tetszett, a csavar a végén pedig nagyon jól lett beletéve. A történet jól rejtegeti, és pont időben oldja fel a titkokat nem siet el semmit, és nem voltak erőltetettek sem. Theresa karakterétől nagyon féltem, hogy mint sok YA könyvben itt is kevéske jellemvonása "a lány akibe a főszereplő szerelmes és milyen szép"-ig fog kiterjedni, viszont hál' istennek rendesen kiveszi a részét a megoldásban, és egy egészen kedvelhető karakter lett belőle. Oh, és a megoldás mennyire jó már! De nem spoilerezek, elég annyi hogy milliószor jobb, és értelmesebb mint a filmbeli.Magáról a poszt-apokaliptikus világról egyelőre nem írok semmit, hisz az első részben kevéske mutatkozik belőle, viszont már nagyon várom hogy kezembe vehessem a Tűzpróbát, és megtudja mi is történt szegény kis bolygónkkal!

Kedvenc szereplő(k): Newt, Minho, Thomas, Serpenyő
Amit szerettem: az Útvesztő és a Tisztás felépítése, a titkok, a vége
Amit nem szerettem: a szleng, döcögős kezdet
Kedvenc idézet:"– Rendben, engedd ki ezt a hülye lányt.
– Nem vagyok hülye! – kiáltotta Teresa. A hangját majdnem teljesen elnyomták a vastag falak. – És idebenn minden szavatokat hallom, ti kretének!
Newt szeme elkerekedett.
– Tommy, igazán kedves kislányt sikerült összeszedned."
10/9.5

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Guillaume Apollinaire: Tizenegyezer vessző

Kresley Cole - Az álmok sötét harcosa

Diana Wynne Jones: Az égi palota (Palota 2.)

Tiffany Reisz: A szirén (Eredendő bűnösök 1.)

Kresley Cole - A tél halálos csókja